اخبار و مصاحبه
شماره : 34187
۱۱:۳۱ ۱۳۹۲/۶/۲۱
دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند، افزود: دشمن جاذبه خود را بالا می‌برد و بیشتر بینش‌ها و نظام ارزشی انسان‌ها را مورد هدف قرار داده است.

گروه سیاسی:

 

علیرضا صدرا ، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در بخش اول گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به تاریخچه جنگ نرم پرداخت و گفت: جنگ نرم از روز اول زندگی بشر وجود داشته است و رسوخ پیدا کردن در ذهن و فکر انسان‌ها موجب سست کردن پایه‌‌ های اعتقادی آنها می‌شد.

وی با بیان اینکه بحث جنگ نرم و نرم‌شدن جنگ را باید از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: ابعاد سیاسی و انگیزه‌های سیاسی از جمله این محورها هستند که دیدگاه قرآن و نوع نگاه آیات کلام‌الله مجید به جنگ نرم دشمن باید مورد بررسی قرار گیرد. 
بخش نخست مصاحبه را اینجا ببینید!

صدرا در ادامه این گفت‌و‌گو با بیان اینکه جنگ فیزیکی بدن و جسم انسان را مورد هدف قرار می‌دهد، گفت: در جنگ نرم برخلاف جنگ قهری روحیه انسان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با این تغییر روحیه، دشمن به اهداف خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند، افزود: دشمن جاذبه خود را بالا می‌برد و بیشتر بینش‌ها و نظام ارزشی انسان‌ها را مورد هدف قرار داده است.

صدرا با اشاره به آیه «فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ» گفت: اوج سیاست نرم الهی در این آیه بیان شده است، جنگ از دیگاه الهی نیز مقدمه حرکت به سمت صلح است، جنگ نرم غیرالهی خوف و حزن ایجاد می‌کند، و موجب تنگنا و فقر می‌شود، همانطور که در قرآن آمده است که وقتی در ملوک وارد می‌شوند با خود فساد می‌آورند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: دشمن اعتقاد دارد اگر در بینش‌ها انحراف ایجاد کند، انسان‌ها جذب نظرات او می‌شوند، در این جنگ دشمن مغلطه‌های گوناگونی به کار می‌برد.

وی در این رابطه افزود: به طور مثال از حقوق بشر صحبت می‌کند، ولی دوگانه رفتار می‌کند، تاثیرگذاری افکار عمومی هدف اصلی دشمن است، بدون اینکه هزینه و انرژی زیادی صرف کند.

صدرا با بیان این مطلب که جنگ نرم از نظر شکلی شبیه جنگ سخت است، اظهار کرد: در جنگ نرم، تجهیزات، آفند، پدافند، دفاع، عقبه و تاکتیک‌های جنگ سخت وجود دارد، اما محتوای جنگ نرم خارج کردن انسان‌ها از نور به سوی ظلمت است.

وی با اشاره به سخنان فوکویاما در مورد انقلاب اسلامی اظهار کرد: او به عنوان یک فیلسوف چندین بار در قالب خبرنگار به ایران سفر کرد و مشاهدات خود از انقلاب را در قالب کتاب و مقاله منتشر کرد، از دید او انقلاب ایران، انقلابی نرم بود که با معنویت اهداف والای خود را شروع کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: فوکویاما معتقد است، مردم در برابر توپ و تانک با شعار و گل توانستند فرماندهان شاه را تسلیم سازند، در حالی که بسیاری از انقلاب‌ها از جمله انقلاب روسیه گروه حاکمیت و مردم معترض دست به اسلحه بردند، انقلاب ایران تنها انقلاب نرم جهان بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به کتاب موج سوم، اظهار کرد: فوکویاما معتقد بود که موج جدیدی که بشر وارد آن شده است، موج دانایی و اطلاعات است.

 صدرا:
فوکویاما معتقد است، مردم در برابر توپ و تانک با شعار و گل توانستند، فرماندهان شاه را تسلیم سازند، در حالی که بسیاری از انقلاب‌ها از جمله انقلاب روسیه گروه حاکمیت و مردم معترض دست به اسلحه بردند، انقلاب ایران تنها انقلاب نرم جهان بود

وی در نقد این سخنان گفت: اطلاعات دانایی نیست، با یک تحریف اعلام کردند، کسانی که به اینترنت مسلط باشند در آینده قدرت دارند، در حالی که اینها ابزار است و داده‌های اطلاعاتی آگاهی سخت‌افزاری است.

صدرا در ادامه این گفت‌و‌گو ابراز کرد: فرانرم‌افزار معنویت است، بشر بیش از آنکه به انقلاب اطلاعاتی نیاز پیدا کند، به معنویت و اخلاق محتاج است، غربی‌ها با یک تحریف آگاهانه مشکل بشر را نیاز به اطلاعات اعلام کردند.

وی با بیان این مطلب که جنگ نرم جنگ هوش نیست، افزود: در این جنگ تعامل حکمت و خرد با جهالت مطرح است، بحث درگیری میان دو هوش نیست، آنها ابزار هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در ادبیاتی که برای جنگ نرم و جنگ سخت تولید می‌کنیم، نباید از گفتمان غربی‌ها استفاده کرد، جنگ نرم و سخت جنگ معنویت و باطل است.

صدرا گفت: امروز مستکبرین با برخی کشورها که مدعی اسلامیت هستند، بهترین مراودات سیاسی را دارد، اما اسلامی که منافع آنها را به خطر بیندازد و پیروان این دین با خواندن قرآن به آگاهی برسند، برای دشمن غیرقابل تحمل است.

خبرگزاری قرآنی ایران

©2023 . All Rights Reserved